Sunday, February 13, 2011

suka hati no 10 - BM vs BI

hari ahad merupakan hari yang sangat x produktif bagi aku
sedangkan esok ade practicle examination Microbiology
sebenarnya aku xde la idea sangat nk tulis ape ari ni
just for da sake to wasting my precious time in this lovely sunday evening doing nothing
ada satu post terbaru dari TTGB
salah satu blog yang aku rase lagend jugak
die bincangkan paasal masyarakat melayu dengan bahasa penjajah yang kita selalu tuturkan setiap hari
hehhehehehe

ok la stright to da point la senang kan
no need to beat aroud da bush eh
dalam post terbaru Nami TTGB die ade ckp yang masyarakat melayu yang agak meloyakan tekak
iaitu berbahasa penjajah walaupon dengan sebangsa melayu yang makan belacan dan durian
aku sendiri rasekan benda ni sangan menjengkelkan kot
apa kalau kita cakap bahasa melayu kita x 'hip n trendy' ke??
ber 'i'you sedangkan leh guna saya awak lepas 2 buat slang ala2 bimbo kat beverly hills


"hey yooouuuu!!! syaya syangat missh u la syayang.. llong time no see la dear..jom we all go to jamban and continue our chatting2 whiile i berrack2. i have shakit pewot coz i eat sambal belachan 3 bowls this afternoon'' 

WTF!!!
aku paling benci orang melayu yang kulit sawo matang rambut hitam berdarah kacukan jawa dan bugis gatal nak cakap berslang
apakah dengan slang 2 korang rase korang ni bagus n trendy

aku ada terima persoalan yang bertanyakan apakah bahasa yang paling bagus sekali??
bagi diri aku bahasa yang paling bagus ialah bahasa yang majoriti masyarakat memahami n menguasai bahasa itu dengan baik
tugas utama bahasa ialah semata2 untuk menyampaikan maklumat dari satu individu kepada individu atau kumpulan massa yang lain
maklumat hanya dapat disampaikan dengan berkesan jika penerima maklumat memahami maklumat yang hendak disampai kan
kalau dekat malaysia di kampung melayu korang berbahasa melayu la
kalau pergi kedai cina kalau koraang boleh berbahasa mandrin adalah lebih bagus
kalau korang g kedai mamak kalau leh cakap tamil  siala la cakap
tapi kalau korang kuar ngan kawan yang sebangsa dan bercakap bahasa yang sama
kenapa harus merendahkan bahasa melayu dengan bercakap slang mat saleh yaang maha hodoh disamping bimbo english yang sangat menjengkelkan
untuk diri aku secara jujurnya xda masalah kalau hendak berbahasa rojak sekalipun asalkan maklumat dan perbualan 2 sampai maksudnya
tetapi tolonglah hentikan dengan slang mat salleh korang 2 dengan ayat2 bimbo beverly hills

yang kedua aku dapat kesan dalam masyarakat kita ni
perasaan 'holier than thou' ataupon aku lebih bagus dari korang semua sangat menebal
dalam penulisan blog seseorang menulis apa yang beliau rasa dalam hati
dia tak memerlukan penanda kertas perperiksaan bahasa melayu atau english masa dia menulis blog
tolong hentikan menmuat semakan tatabahasa ataupon ejaan posting  bolg orang lain
tak perlu singular or plural, pas or present tense, verb and adjectives
sedangkan Welsh, Irish n Scotsman pon x reti bercakap english waima quuens english sedangkan diorang dalam tahak THE GREAT BRITAIN
kami bukan nk jawab kertas 1119 SPM or MUET mahupon TESOL
kami cuma nak meluahkan apa yang kami rasa untuk kongsi bersama pembaca
kami bukan berlagak dan keras kepala x mahui ditegur
vuma jangan lupa ni blog aku n aku ade kuasa autokrasi utk menerima atau menolak
kalau kita g rumah orang kita tau beradap dengan meghormati tuan rumahkan?
 xde nk tegur2 kenapa hiasan rumah die buruk, kenapa katil senget, kenapa langsir murah.
tapi kalau kita kat blog orang kenap kita nk menghentam tuan punya blog atas apa hasil tulisah dia betol atau salah tatabahasa dan tajwidnya??
x perlu korang menayang yang korang ni lebih terer bahasa dari penulis blog itu sendiri
walaupon korang mmg hebat dalam bidang linguistic mahupon peminat dan pengkaji karya Shakespeare dan Bach please stop it k
kalu nk sangat apa kata korang bukak kelas bahasa kat mana2 n bukak untuk enrollment mana2 budak yang MAHU DENGAN SENDIRI belajar bahasa dengan korang

disini aku bukan nak kondem kepentingan english edukesyen (bak kata usop dalam hantu mak limah)
bahkan aku diantara orang yang x bersetuju PnP sceince n math dalam english dimansuhkan balik
x salah langsung belajar dan menguasai multilinguage ni
jadikan bahasa Inggeris sebagai BAHASA KEDUA dan kuasi hingga mahir
banyak kebaikannnya terutama kalau kita berkerja dengan orang luar yang x berbahasa melayu
tapi pada masa yang sama kita jangan lupa asal usul dan bahasa PERTAMA kita
kita jagan perkosa bahasa melayu dengan slang bodoh mat salleh
mat saleh cakap macm 2 sebb die mmg x tau nk tune lidah utk tutur perkataan bahasa melayu
kita yang melayu ni yang elok2 boleh cakap bahasa melayu kenapa buat mcm 2 kan?
membodohkan diri kita sendiri

dan yang terakhir skli tolonglah hormati tuaan punya blog
kami semua tahu yang anda2 memang hebat dalam bahasa
tapi kami bukan nak amek kertas perperiksaan bahasa
kalau anda semua paham apa yang kami hendak sampaikan
maka tujuan komunikasi dan penyampaian maklumat dah tercapai
x perlu anda semua yang maha bijak bistari
menjadi POLIS BAHASA di laman siber ni
anda boleh menegur tapi jangan menghina
segala komen yang korang bagi aku hargai dan aku cuba improve mana yang kurang
tapi jangan ade sikap 'holier than thou'

p/s: post ni aku xde tujukan kat sesiapa dengan spesifig
just ini response aku bila baca post TTGB Nami ni
peace no war:P




No comments:

Post a Comment