Sunday, January 16, 2011

'actus non facit reum, nisi mens set rea'




 -physical act alone does not making the person guilty, the mental component in the form of evil thought is equally important-




aku suka dengan phrase ni 
semua benda yang kita buat sama ada baik atau jahat bergantung pada niat kita




dari ayat ni kita boleh pecahkan kepada 2 komponen


  1. seseorang yang dituduh membuat sesuatu kesalahn yang kita x suka x semestinya salah kalau die x berniat buat benda 2
  2. seseorang yang mempunyai niat jahat utk membuat sesuatu perkara buruk kesalahan die sama denagan orang yang dah buat benda 2




berbalik kepada phrase yang aku merah kan ayat die ni
aku nk queries sesuatu, mcm mane kita nk tentukan sama ada seseorang 2 berniat baik atau buruk
boleh ke kita baca permikiran seseorang??
contohnye kita berniat nak merogol LISA SURIHANI tapi x buat pon
adakah die sama jahat dengan perogol NURIN JAZLIN???


lagi 1 kalau seseorang 2 dah sakitkan hati kita dengan membuat sesuatu kesalahan tp die x berniat buat benda 2 (alasan) adakah die x bersalah??


p/s: permikiran biol selepas megkaji criminal psychology @@





3 comments:

  1. 'actus non facit reum, nisi mens set rea'

    pergh..tu status aku hari tu kt fb. haha.

    ReplyDelete
  2. hahahha
    gua baru bace dalam buku pillay tadi
    2 yang gua tulis 2

    ReplyDelete
  3. Bukan kalau dalam Islam kalau kau niat nak buat jahat, selagi kau tak buat bende tu dosa tak jatuh kat kau ke?

    It shows who can practice self-restrain and who doesn't

    ReplyDelete